My Members....

Dec 19, 2013

Ingatan Untuk Di Remember !! - Elak Dari Penipu Internet Guys!!

Assalam...

aku masih dengan penipuan internet nih..
xde lah rasa cam mudah sangat orang kene tipu nih...
tapi mungkin tak de kesedaran ataupun kurang dihebohkan citer pasal penipuan internet nih..
klu citer pasal yang bercinta pastu kene tipu kat internet nih..
tak perlu lah aku huraikan...
mmg dah memasing pun mengada...
macam2 cara menipu kan sekarang nih...
so ni ada beberapa peringatan yang sesuai utk korang ingat...


  1. jangan respon pada e-mail yang mencurigakan dari pihak tidak dikenali (utk update acc bank ke, update pape lah pun tak yah le bagi) if its formal derang should call or bagi surat dengan letterhead company derang kan...
  2. jangan dedahkan maklumat peribadi, akaun bank atau kad kredit kepada pihak yang tidak dikenali...(termasuk jugak klu menerima call daripada BNM) BNM should no all ur details...not they ask u to give details...
  3. elakan dari membuat transaksi pindahan wang semasa mengakses wi-fi percuma (coz ada wifi yang leh detect details korang...so pastikan tak wat camtu ye...)
  4. hati-hati dengan tawaran lumayan berupa wang ringgit yang memerlukan pendahuluan... (klu orang nak bagi hadiah atau ape2 jek...kenapa nak suh kita bayar utk cukai etc etc suma...for sure lah derang tipu) 
  5. elakan berurusan dengan laman web yang mencurigakan... (lagi2 klu nama yang dia bagi n nama kat no. acc bank tu lain...sila pelik n mintak no. acc yang atas nama dia...) 
  6. jangan mudah terpedaya dengan tawaran yang menarik dan murah tanpa melihat secara fizikal (klu harga barang tu lebih dari 1 k better korang COD....dalam erti kata lain sila lah beli barang yang dekat2 jek..)

ok tu jek kot aku nak share...
sila lah jangan bagi muka lagi pada penipu2 nih...
geram pulak aku nih tau...
emo sey...
haha chou...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...