My Members....

Jan 6, 2010

Saya Mintak MAAF



Salam..


Entah knaper ari ni nak citer pasal MAAF ni...mungkin banyak sangat wat salah...or orang lain yang senang2 jew nak mintak MAAF bila dah wat salah...camtuh ker? em...well well well....biasalahkan bila dah wat salah..pe yang kita leh wat mintak MAAF jew lah..klu fikir2 lek...bila kita dah sakitkan ati orang...then wat kat dia mcm2...sampai dia menyumpah lek..then bila raya lah contohnya...senang jer mulut kita pun mintak MAAF...kadang2 tuh yang memang tahap dewa pandai berlakon siap dengan pakej tau...nangis2..peluk2...tah paper tah...cam insaf sangat...tapi sejauh maner lah insaf dia tuh...ske2 ati bila dah wat orang mara, sakit ati, menyampah, merana n lebih teruk menyusahkan idup orang lain...senang2 jew ker nak mintak MAAF...dengan ditambah dengan air mata berjurai2 (kalah citer BAWANG PUTIH BAWANG MERAH)...dengan lemah lembut...dengan kata2 yang tersusun (masa wat orang skit ati tuh tak pkir lak...main hembus jew nak cakap per)...siap bersalam2 berpeluk bagai...pastu mesti kuar ayat ni "sedang kan Nabi ampunkan umat Joyah...inikan lak kita manusia" aper citer...bis je raya, wat balik benda yang sama...em..per citer? lagi teruk klu orang tuh LIDAH BERCABANG aka BERMUKA2 aka TALAM DUA MUKA...dah lebih kurang cam ASTRO dah macam2 ada..mintak2 MAAF pastu kat belakang trus kutuk lek..siap menghasut2 orang lain...pe citer? dah nama manusia...klu rambut pun skarang dah tak sama itam..ini kan lagi ati masing2...


Memang tul...kadang2 kita tak perasan...perangai kita, cara kita, kata2 kita...wat orang lain terasa / terambik ati...n kadang2 memang ada orang yang selalu bertanggapan buruk pada orang lain..asyik fkir orang menyindir dia jew..padahal tak de pun (camni punya perangai pun de)? eh kata pun manusia...mesti de..tapi klu dah truk sangat sampai orang borak2 ketawa2 pun..leh fikir kita mengumpat dia..hah lu fikir lah sendiri..saper yang nak mintak MAAF kat saper..agaknyer orang camnih skru longgar lah kot...hehe...


Satu lagi pasal MAAF nih...kadang2 bila orang yang tul2 mintak MAAF kat kita...betul2 dengan sepenuh hati dia mintak MAAF...sepenuh jiwa dan raga...kita lak leh ke MAAFkan dia...sepenuh hati ker kita MAAFkan dia masa tuh...ikhlas ke kita MAAFkan dia...walau dalam ati kita masih terdapat sisa2 geram kat dia...em..camne? seikhlas mana korang MAAFkan orang yang penah susahkan idup korang? orang yang korang plg menyampah? memang tul....ikhlas itu tak nampak kat muka (tapi bukan pada orang yang pandai berlakon)...tapi kita mesti still leh rasa kat hati...ikhlas ke kita MAAFkan orang lain...bila lepas korang MAAFkan orang lain, korang masih terfikir tentang salah yang dia wat dulu...em..fikir2kan lah..keikhlasan kita dalam meMAAFkan orang lain adalah sesuatu yang perlu...bila kita kata " Bedah, aku maafkan ko" adakah kata2 ni setakat kat mulut..belakang si Bedah ni kita kutuk cam nak pe...


Time kita lak yang wat salah...senang je ungkapan MAAF tuh keluar dari mulut kita (bagi yang sedar dah wat salah lah...yang tak sedar2 tuh...lu fikir lah sendiri)...memang manusia lidah tidak bertulang...senang jew menutur kata mintak MAAF...kadang2 terfikir gak..bila semua orang mintak MAAF..then POLIS tido jew ar kat umah...bila dah rompak bank...mintak MAAF kat bank...bila dah bunuh orang mintak MAAF kat family dia...em..besar pahala maafkan orang nih...leh ke gitu???? hehe...


Manusia bukan sempurna...bak kata orang "Bukan hati jika tak rasa gusar, bukan manusia jika tak buat silap"(tul ke ni??) paper pun tanpa kita sedar sebenarnya hari2 pun kita guna kata2 MAAF ni kita guna...dalam tugas seharian kita, pada family kita or saper2 sekeliling kita yang kita pun tak kenal...paper pun...per yang penting meMAAFkan tu terbaik...minta MAAF tu buatkan kita rasa insaf dan sedar kita wat salah...mungkin sempena tahun baru ni kita leh kurangkan mintak MAAF n lebihkan meMAAFkan orang lain................
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...