My Members....

Mar 13, 2013

Arghhh Kalori Owh Kalori

salam...

pergh tah nape skang ni aku banyak baca article pasal kalori ni...

pastu aku nak makan pun mengira2 jugak lah benda yang aku ingat...

bagi orang yang nak bmi yang stabil for sure korang nak tau kalori yang korang ambik setiap hari...

aku tak tau banyak n cara yang betul untuk kira tapi yang ini yang aku ingat lah...


TELUR GORENG
telur putih = 20 cal
telur kuning yang sedap lagi enak itu = 80 cal
so korang klu tak makan telur kuning tu save sebanyak 80 cal ye...

WANTAN MEE SUP semangkuk
wantan mee sup = 217 cal
wantan kering = 409 cal

ICE CREAM
1 small ice cone = 100 cal
ice cream sundae = 380 cal (klu tambah choc ke stawberi ke lagi tambah lah kot..)

BUBUR AYAM
bubur ayam semangkuk = 182 cal
bubur ayam claypot = 898 cal

MEE SUP vs MEE KARI
mee sup udang = 293 cal
mee kari = 586 cal

CHAPATI vs ROTI CANAI
chapati dan kuah dhal = 166 cal
roti canai dan kuah dhal = 359 cal

NASI PUTIH vs NASI GORENG
nasi putih, sepotong ikan kari dan sayur = 445 cal
nasi goreng dan ayam goreng pedas = 892 cal

so korang pilih lah pe nak makan...klu tak silap seorang wanita asia hanya boleh mengambil 1500 cal sehari klu lebih so naik lah berat badan...klu lelaki pulak 2000 cal..

em.. klu cam aku nih...duk makan je..pas bfast, lunch pastu makan junk food pulak pastu dinner lagi...haish..aku rasa satu hari leh cecah 2000cal kot..hadoi..hadoi...




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...