My Members....

Mar 4, 2013

Step - Step Nak Wat Birthday Bash!!

salam..

okeh ari tu kan aku wat birthday bash untuk aisy 2 tahun...
so daripada pengalaman banyak juga benda yang korang kene ambik tau b4 korang nak wat party tu...
aku share gan korang coz de benda2 yang aku rasa terkurang masa wat birthday aisy ari tu...
ok step nih lebih sesuai utk yang wat kat fast food restaurant k...

1. date

- first sekali korang kene pilih date yang korang nak wat...
- contoh cam aku dlu aku pilih ari ahad...coz semua orang free time tu...tak yah fikir keje or sekolah...
- de jugak orang wat malam ari birthday tu...tapi kan korang kne fikir kepenatan pulak nanti guest nak datang n nak lek kul baper pulak...budak nak sekolah lagi..n macam2...

2. venue 

- korang plan nak wat kat ner...kat umah ke kfc ke mcd ke pizza ke...terpulang kat korang...
- pastu korang kene la gi tempat tu...for book n save the date for your birthday...masa ni kne lah gi mcd or kfc or pizza yang korang nak wat tu...
- terus tanya pakej-pakej yang diaorg ada..
- tulis siap2...kadang2 kat pamphlet yang derang bagi tu tak lengkap...

3. Guest

- korang kene list kan semua guest yang korang nak jemput..
- semua means korang kene separate adults n kiddies...coz menu pun beza ye...
- n masa aisy dlu aku terkira kurang utk kiddies tu...hadoi..sib baik yang party planner tu bawak goodies lebih...so semua dapat lah alhamdulillah...
- guest tu biar lebih sikit...so pas ni klu de yang tak jadi datang de la yang ganti..

4. Menu

- korang pilih lah menu mengikut pakej yang diberikan..
- pilih lah menu yang berbeza2 sikit...so de lah pilihan utk guest yang datang tu...
- masa aisy dlu boring sikit coz semua ayam je...so sesapa yang tak makan ayam camner tu..haha..tak de pilihan makan lah side menu je...
- side menu n menu utk kiddies tu korang kne tengok tul2...jangan lah ambik soft drinks untuk kiddies..

5. Theme

- yang best klu wat birthday bash kat fast food restaurant nih adalah theme korang...
- contoh theme seperti blue & white, red n blue, jungle theme, mickey theme, superhero theme dll..
- sangat cantik okeh dalam gambar nanti...korang mesti enjoy masa tengok gambar tu...


6. Other Thing

- okeh korang kene noted benda2 nih...
   i. CAKE - sape yang sedia kan..korang ke derang...for me lebih prefer aku yang wat sendiri coz korang lbh banyak choice..korang bawak lah nanti...
  ii. CAMERAMAN - ambik lah ikut budget korang...cam aku adik aku ade..so tak yah lah susah2...foc tu..haha...kekadang party planner tu siap2 tanya dah...derang leh sediakan..korang bayo je lah...
 iii. GUEST BOOK - ni korang leh wat sendiri...tak yah nak soh derang wat...kang tambah lagi bayaran tu...hehe...tapi klu dah malas fikir...teruskan saja niat utk soh party planner tu wat...
 iv. BANNER - ok nih aku wat gan party planner tu saja..coz cost wat sendiri agak mahal skit daripada yang party planner tu bagi...so senang aku bagi gambar n derang bagi design..
 v. CARD - invitation card korang jangan lupa pulak...siap2 tulis theme korang n minta diaorg reply kehadiran...time ni agak susah..coz ramai yang malas nak jawab kehadiran tu...so korang lah yang kene call ye...
vi. MASCOT  - setiap fast food restaurant kan ada mascot..so korang request lah mascot diaorg datang...kan lagi happening kan...
vii. XTVT - party planner mesti da de aktiviti diaorg...korang cume kene confirmkan kat diaorg aktiviti tu sesuai dengan age kiddies yang datang nanti...yang part ni aku lupa tanya...n game diarog agak tak sesuai gan age kiddies yang aku jemput...but everybody have fun that day...ye lah majlis mana ada yang all perfect   kan...

7. Confirm

- dah list semua guest, menu yang korang nak, gi lek tempat tu n details kan pe yang korang nak kat dia...
- pastikan semua yang korang tulis n bagi kat dia...supaya tak salah or silap masa the day nanti..
- wat deposit klu dah setuju gan pakej n harga yang dia bagi...then tunggu je lah hari itu tiba...

8. Dress For The Birthday Prince Or Princess

- ha lupa puloks..pastikan baju dia sangat2 menyerlahkan yang dia tu princess or prince of the day...
- pastikan warna baju dia tak sama dengan org lain...n lebih vouge lah sikit...
- owh family korang pun kene lah sama dengan warna baju begeday girl or boy itu..so orang leh tau yang korang lah anjurkan party tu...

so bis dah...mmg tak susah tapi masa aku dlu pening pale jugak lah...
korang wat lebih awal dari tarikh tu lagi bagus..
coz banyak masa nak tambah pe yang kurang...
masa aku dlu pening cam rasa nak wat keje kawin pulak..
haha...poyo mak dia kan...
risau lah orang tak datang lah...risau tak cukup makanan lah...
macam2 risau...first time wat majlis lah katakan..
papepun pastikan yang birthday boy / girl tu happy ye...




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...