My Members....

Feb 13, 2014

Baik & Buruk Kad Kredit!!

assalamulaikum...

emm setelah berumur 28 tahun ni aku masih tidak pernah ada kad kredit...
dulu sebelum kawin mmg nak ambik...
tapi family kata tok sah lah....
takut kang banyak hutang piutang...
bila dah kawin lak en. husband lak yang melarang...
the fact is en. husband pun tak de kad kredit...
so aku nak list kebagusan de kad kredit...
n ketidak bagusan ada kad kredit...
coz aku ada dengar banyak orang muflis sebab kad kredit ni..
n aku pun ada dengar org berbelanja dengan berhemah sampai kad kredit mmg tak yah bayar...
tak silap aku sebab dia ambik banyak kad kredit...tah aku pun tak faham...

Kebaikan Kad Kredit :

  1. bayar senang...tak yah bawak duit bebanyak...tul?? 
  2. so bila ada diskaun or beli banyak dapat murah terus swipe jek...kannnnn...tak yah tunggu cash...
  3. atasi masalah kewangan...tapi sementara je lah...
  4. kumpul hutang yang kecik2 jadi satu hutang je...bayar kat satu tempat je...
  5. meransang ekonomi negara ok!

keburukan kad kredit : 
  1. tak de nak tawar menawarnya...semua fix harga yang korang bayar...
  2. tak baca kontrak n syarat kad kredit menyebabkan kne bayar lebih...
  3. nilai faedah, bunga dan yuran pengguna tak faham...
  4. menggalakan pembelian mengikut hawa nafsu...asal cantik jek beli...lagi2 lah pompuan..haha laki pun sama jek...tengok barang2 kete tu lagi beribu riban...swipe saja...
  5. bayar dua kali dari segi harga barang dan bunga yang dikenakan..
  6. mudah untuk berbelanjan lebih daripada pendapatan...

so banyak je aku kenal orang yang ada kad kredit masih dalam mempunyai tahap kewangan yang baik...
dan ada jugak yang mempunyai tahap kewangan yang sangat tak baik disebabkan kad kredit...

its about cara kita kawal nafsu semasa membeli tu...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...